Miljön och omgivningen kan vara av stor betydelse för barns förmåga att vänta. Ljudnivå, gruppstorlek och hur det ser ut på den fysiska platsen är alla faktorer som kan underlätta eller försvåra situationen. För vissa barn kan det vara lättare att vänta på en plats som är intrycksfattig, medan det för andra kan underlätta om det finns något att titta på, prata om eller syssla med.
Se över miljön där barnen behöver vänta
Vi behöver identifiera var på förskolan barnen behöver vänta, och hur miljön runt omkring påverkar deras chans att klara av situationen. Generellt är det en bra ide att undvika situationer där många barn behöver vänta på samma plats. Det ger lätt upphov till hög ljudnivå, trängsel och konflikter.
Dessutom kan det vara bra att fundera på hur det ser ut på platsen. Finns det något intressant att titta på? Något som barnen kan prata om och fundera på? Finns det ett fönster där barnen kan kolla ut och se gatan utanför? Ibland kan det fungera bättre om det finns något praktiskt att sysselsätta sig med på platsen, till exempel en boklåda eller aktivitetskort med förslag på väntans-aktiviteter. Alla dessa faktorer förebygger den uttråkning och rastlöshet som kan leda till problemskapande beteende.
Miljö som tydliggör väntan
Vi kan också jobba med miljön som ett tydliggörande verktyg. På platser där barnen behöver stå i kö kan man till exempel sätta kö-prickar eller nummerlappar på golvet så att barnen vet hur de ska stå. Eller varför inte placera en vänta-bänk utanför toaletten där barnen som väntar kan sitta tillsammans.
PRAKTISKA TIPS
- Aktiviteter i mindre grupper, med färre barn för att minimera väntan.
- Använd kö-prickar, exempelvis färgglada prickar eller siffror på golvet.
- Undvik köbildning/väntan där det går.
- Inte för många barn som väntar på samma ställe. Undvik väntan i stora grupper.
- Lägg ut barnens kläder i hallen så att de som kan börjar klä på sig själva.
- Lättillgängligt material som kan underhålla vid väntan utan att distrahera för mycket, t.ex. en bok.
- Bilder, foton, målningar på väggarna som man kan titta på och tänka kring vid väntan i hallen.
- Boklådor och något att sitta på utplacerade på platser där man väntar, till exempel i väntan på att gå på toaletten.
- Planera in så att situationer av väntan uppstår i intressanta miljöer, t.ex. med speglar, foton, fönster.
- Skapa en struktur vid köbildning som roterar så att det inte alltid är samma barn som står främst i ledet, till exempel genom att dela in barnen i grupper som har olika namn eller färger, i bokstavsordning eller på något annat sätt.