Vad pedagogen kan göra

Barn som leker håller fortfarande på att lära sig socialt samspel och det kommer därför naturligt att uppstå konflikter. Pedagogen har en central roll i att skapa goda förutsättningar för lek som förebygger konflikter, men också att vägleda barnen när de väl har uppstått.

Pedagogen skapar förutsättningar för lek

Pedagogen har en viktig roll i att skapa en lugn miljö som tillåter lek och fungerande sociala interaktioner mellan barnen. En sådan miljö skapas genom att eliminera faktorer som stressar barnen, och göra tillvaron mer förutsägbar. Dessutom är det pedagogens uppgift att dela upp barnen i anpassade gruppstorlekar och i lämpliga konstellationer.

Pedagogen medlar i konflikter

En pedagog som ska lösa en konflikt bör komma in med en nyfiken inställning och vara öppen för vad barnen berättar, istället för att anta vad som har hänt och tillrättavisa. Det är viktigt att visa intresse för barnens uppfattning av konflikten, och gärna låta barnen hjälpa till att finna lösningar. Genom att involvera dem i lösningen utvecklas barnens förståelse för konflikthantering och de tränas i att se andra barns vilja, tolkning och tanke i en situation.

Pedagogen ser individens behov

För de barn som har svårt att kommunicera med andra och därmed att delta i leken, är det av stor vikt att pedagogen ser dem och sätter in stöd. Alla ska få förutsättningar att klara av leken, och då krävs anpassningar utifrån individens behov. Det kan handla om att kliva in i leken och förtydliga lekens regler, vilka som deltar eller att ge barnet en mer anpassad roll så att barnet kan fortsätta vara med i leken utifrån sina förutsättningar.

PRAKTISKA TIPS

  • Aktiv närvarande och lyssnande pedagog som agerar medlande och vägledande.
  • Var handledare i lekar.
  • Var med och starta upp nya lekar.
  • Föreslå nya lekar och lekar i nya konstellationer.
  • Specifik plats utomhus där pedagogen sätter sig med intressanta leksaker för de yngsta barnen på förskolan.
  • Träna barnen på att leka i olika konstellationer, skapa aktivt nya kompiskonstellationer.
  • Hjälp barn att våga göra nya saker och att inte fastna särskilda “killaktivteter” och “tjejaktviteter”.
  • Var en brobyggare, hjälp de barn som behöver det att sätta ord på vad de menar.
  • Ledsaga de barn som behöver det genom lekens gång. Vissa behöver t.ex. hjälp att känna av signaler från andra barn.
  • Lär barnen att dela med sig av leksaker och material.
  • Var med och delta i lekar, hjälp till att vidareutveckla lekar. T.ex. barnen klär ut sig och ska åka till jobbet, pedagogen hjälper till att bygga en buss av stolar som barnen kan åka i.
  • Skapa lekar som ger barnen förutsättningar att lyckas och ha kul under lekens gång.
  • Kliv in i och utveckla lekar, skapa utmaningar i leken på ett tryggt sätt.
  • Förbered andra alternativ vid leksituationer som brukar skapa konflikt.
  • Pedagogerna startar leken genom att bygga upp ett scenario där barnen kan leka vidare, t.ex. ett högt berg av klossar där djuren bor och som står klart på morgonen när barnen kommer.
  • Vid konflikter, lär barnen att uttrycka hur de känner och hur de upplever en situation. Och att alla lyssnar på varandra.
  • Vid gruppindelning där styrning behövs för specifika barn, använd t.ex. ”ole, dole, doff” så att barnet ändå upplever att det är en slumpmässig indelning och slipper känna sig tvingad.
  • Hjälp nya barn in i pågående lekar genom att tilldela barnet en roll som passar i den pågående leken.
  • Hjälp barn som inte har något att göra eller är utanför i gruppen. Starta upp en ny spännande lek med det barnet i centrum för att locka till sig andra lekkompisar. ”Höj” barnets status i gruppen.