Inledning

Att leka med andra är centralt för barns utveckling, och lek är en naturlig del av förskolans vardag. Genom att leka med andra tränas social förmåga, konflikthantering och problemlösning. Men ju äldre barnen blir, desto mer komplex blir leken och det sociala samspelet. För vissa barn kan det då bli allt svårare att delta i leken, vilket lätt leder till konflikter.

Lek och lärande

Redan från en mycket ung ålder fungerar lek som ett sätt att lära sig förstå omvärlden och bygga relationer med personer i vår omgivning. I leken lär sig barn att kommunicera och samspela med varandra, och får en förståelse för hur de egna handlingarna påverkar omgivningen.

Vad krävs för att leka med andra?

För att kunna leka med andra behöver barn ha förmågor som att kunna läsa av och förstå andras beteende, anpassa sina egna idéer i relation till andras och att kunna kompromissa. Dessutom behöver de kunna hantera mycket information samtidigt och föreställa sig saker i huvudet. Det är förmågor som utvecklas med åldern, men också varierar mellan individer.

Barn som har svårt att leka med andra

För de barn som har svårigheter i samspelet med andra är det svårt att läsa av de andra barnens tankar, känslor, handlingar och intentioner. De kan ha svårt att veta hur de ska göra för att söka kontakt med andra barn. Istället för att fråga om hen får vara med i leken kanske barnet välter ett klosstorn eller sparkar till ett annat barn, som ett sätt att söka kontakt. Därför hamnar de barnen ofta i konflikter och får många tillsägelser från personalen. För att hjälpa de här barnen att kunna vara med i leken behöver förskolan anpassa sina rutiner för lek, pedagoger behöver vara närvarande och  så finns det en del knep att ta till.