Miljö

För att underlätta övergångar i förskolan behöver vi se över och anpassa den miljö som övergångarna sker i. Det kan handla om att skapa så kallade tydliggörande miljöer genom att intryckssanera. Men det kan också handla om att utnyttja ett fysiskt miljöbyte som att gå från ett rum till ett annat för att underlätta övergången till en ny aktivitet.

Tydliggörande miljöer

Övergångar kräver att barnen aktivt kan omdirigera sitt fokus från en pågående aktivitet till en annan. Många övergångar innebär dessutom miljöombyten, som till exempel att gå från toaletten till samlingen eller från hallen till parken. Risken är stor att något längs vägen stjäl fokus och gör det svårare för barnen att klara av övergången. Därför behöver vi skapa tydliggörande miljöer. I en tydliggörande miljö har var sak sin plats, leksaker ligger i lådor och väggarna är inte belamrade med bilder och teckningar. Golven är täckta med mattor som dämpar ljudnivån. Miljön är helt enkelt intryckssanerad, vilket minskar risken för att barnet avleds av annat.

Miljön som hjälpmedel

I många fall kan en anpassad miljö fungera som ett effektivt hjälpmedel för att underlätta övergångar. Visuellt stöd som aktivitetsscheman med bilder på väggen kan hjälpa barnen att förstå vilka övergångar som ska ske och i vilken ordning. Ett annat sätt att utnyttja miljön är genom att skapa aktivitetsstationer som är fysiskt avdelade från varandra. Genom att lämna bokhörnan och förflytta sig till legorummet blir övergången tydligare för barnen jämfört med om dessa aktiviteter sker på samma plats.

PRAKTISKA TIPS

  • Dela upp barnen i mindre grupper inför övergångar. Förändring är lättare i mindre grupper.
  • Bilder i hallen som barnen kan peka på och samtala om kan underlätta vid utgång.
  • Se till att alla vuxna delar upp sig mellan grupper och är med barnen i övergångar.
  • Ha en spara-hylla där påbörjade projekt kan sparas vid en övergång, t.ex. legobygge.
  • Tydligt avgränsade fysiska miljöer för olika aktiviteter. En fysisk övergång från ett rum till ett annat blir en tydligare övergång mellan två aktiviteter.
  • Vinkfönster där barn och föräldrar kan vinka till varandra vid hämtning/lämning för att underlätta överlämningen.
  • Namnlappar på stationer för att lättare kunna gå från en aktivitet till en annan.
  • Eliminera störande/lockande föremål och saker längs vägen vid förflyttning.
  • Pedagoger på fasta platser tydliggör övergångar. En som redan sitter vid samlingen när barnen kommer dit.
  • Bildschema på väggen som visar dagens aktiviteter i kronologisk ordning.