Tydligt strukturerade situationer och rutiner kring tillvägagångssätt gör att de flesta barn klarar av att fokusera. Men det behövs också en individanpassning, eftersom koncentrationsförmåga är något som varierar stort bland barn.
Struktur och fokus
Aktiviteter och situationer som saknar tydlig struktur kan bli svåra för barnet att fokusera i. När situationen är ostrukturerad och inte helt tydlig, såsom till exempel vid städning efter en aktivitet är det lätt att barn tappar fokus på det de själva gör.
Stora projekt som sträcker sig långt fram i tiden kan verka omöjliga och gör att vissa barn inte förmår sig att ens försöka. Här kan det vara betydelsefullt att aktiviteter bryts ned och delas upp i mindre delar för att bli mer överskådliga. På det sättet tillåts barnen fokusera på en sak i taget utan att bli för splittrade.
Rutiner och fokus
Rutiner som att dubbelkolla om barnen har förstått, att komma ihåg att använda ett tydligt kroppsspråk och att stötta upp med bildstöd för att förtydliga underlättar för barnen att hålla fokus. Genom att ha fasta rutiner som barnen känner till väl, som till exempel fasta platser vid maten och samling blir det lättare att genomföra aktiviteten.
PRAKTISKA TIPS
- Små grupper vid samling och andra aktiviteter underlättar för fokus och koncentration.
- Tiden på dagen påverkar många barns koncentrationsförmåga.
- Bestämda platser kan hjälpa vid samling och måltider.
- Anpassa tiden som barnen behöver fokusera i relation till ålder.
- Variera mellan olika arbetsställningar, sittande, liggande mm.
- Varva stillasittande aktiviteter med sådant som tar hänsyn till barnens rörelsebehov.
- Ibland är det lättare att hålla fokus när man samtidigt rör på sig, till exempel att promenera och samtala.
- Inte för högt ställda krav.
- Inte för många steg i instruktioner, kanske bara 1 eller 2.
- Anpassa situationerna så att de blir varierande och spännande.
- Låt barnen ha inflytande över val av aktivitet, det kan underlätta fokus.
- Tydlig organisation med rutiner och återkommande aktiviteter som barnen känner igen.
- Röd tråd i aktiviteter och händelser så att barnen förstår förloppet.
- Ge barnen pauser och andrum.
- Anpassa hur lång tid enskilda barn behöver koncentrera sig. Det är inte lika lätt för alla.
- Skapa sammanhang och uppgifter som barnen upplever som meningsfulla.
- Rätt tidpunkt på dagen, då barnen varken är för hungriga eller för trötta.
- Aktiviteter bör vara lite utmanande för att skapa lärande, men får inte vara för svåra att klara av. Utmaningen behöver anpassas efter individen.