Jag erbjuder ett flertal olika föreläsningar anpassade för förskolan
Föreläsningarna kan genomföras fysiskt eller med något av alla olika videokonferenssystem. Föreläsningarna görs oftast som halvdagar (3 timmar inkl paus) men kan kortas eller utökas till heldagar helt utifrån verksamhetens behov och önskemål.
Alla föreläsningar kan anpassas i förhållande till verksamhetens behov.
Kontakta mig gärna för mer info.
Webbutbildningar
Utöver föreläsningar erbjuder jag flera olika webbutbildningar för förskolans personal. Du kan läsa mer om mina webbutbildningar här!
Uppdragsutbildning – Förskola
Utmaningar i förskolan
För en del barn innebär förskolans vardag stora utmaningar. Många av de situationer pedagoger upplever svåra att hantera är kopplade till att utvecklingen av förmågor och färdigheter sker i så olika takt för olika barn. Vardagliga situationer såsom samling och måltider, lek och skapande, övergångar och val kan leda till att barnet upplever misslyckande. I dessa stunder är det inte ovanligt med beteenden som ställer till det för såväl barnet, kamraterna som personalen. Men vad är det som leder till problemskapande beteenden? Hur tar du kommandot i kritiska situationer? Och hur kan du öka de positiva stunderna?
- Så kan vi förstå varför det blir som det blir
- Vad har våra förväntningar för betydelse?
- Att hantera och förebygga utmanande situationer Frustration, ilska och självstyrning – vad kan du göra för att vända en negativ trend?
- Från kaos till plan – ett sätt att tänka för att minska misslyckanden
- Utvecklande och framgångsrika förhållningssätt och strategier
- Så skapar du fler positiva stunder för barnen samtidigt som du själv mår bättre.
Informationsblad: Föreläsning – Utmaningar i förskolan
Tydliggörande pedagogik i förskolan
Alla barn behöver känna sig trygga för att kunna upptäcka och lära. Att inte förstå vad som ska hända, hur det ska gå till eller varför det ska ske kan skapa en osäkerhet som står i vägen för lärande. Tydliggörande pedagogik syftar till att göra det som händer runt barnen i vardagen på förskolan begripligt, hanterbart och meningsfullt. Att tillvaron känns fattbar och möjlig att klara av är avgörande för att de ska förstå sig själva i relation till omgivningen och förstå hur världen fungerar.
För de barn som möter stora utmaningar i vardagen är tydliggörande pedagogik avgörande. Samtidigt är det bra för alla barn.
Hur kan du använda visuella och tydliggörande strategier, minska intryck som skapar stress och förebygga att barn misslyckas i olika situationer?
- Varför ser vi att tydliggörande pedagogikunderlättar vardagen och minskar problem?
- Hur skapar du en tydlig vardag som ökar lärandeoch minskar problemskapande beteenden?
- Hur använder du nyckelfrågorna: varför, vad, var,med vem, när, hur och sedan, i praktiken?
- Minska stressen genom att intryckssaneratillsammans med barnen
- Konkreta metoder och verktyg du kan användadirekt i vardagen
- Hur kan du göra de vanligaste kritiska situationernabegripliga, hanterbara och meningsfulla?
Informationsblad: Föreläsning – Tydliggörande pedagogik i förskolan
Konflikthantering och samtalsmetoder i förskolan
- Samtalsmetoder – varför behöver vi det?
- Visuella metoder som förbättrar kommunikationen
- Känslokunskap och självkoll
- Barnsyn, lärande och kommunikation – en helhet
- Kommunikation är så mycket mer än ord och röst
- Att skapa en miljö där kommunikationen ständigt utvecklas.
Informationsblad: Föreläsning – Konflikthantering och samtalsmetoder i förskolan
Att lyckas i svåra möten med vårdnadshavare
Pedagogisk personal i förskolan har varje år en mängdsamtal och möten med vårdnadshavare. Ofta fungerar det och känns bra men ibland uppstår svårigheter i kommunikationen och synen på vad som ställer till det och behöver göras. Känslor av osäkerhet och ibland även obehag och frustration är då inte ovanliga. Samtidigt kan det många gånger vara helt avgörande att dessa möten blir lyckosamma.
I svåra lägen behöver vi jobba tillsammans för att finna en framkomlig väg. Inte sällan känner vi oss dock rätt ensamma i arbetet. Samtalet är ett viktigt verktyg men hur gör du för att det ska bli konstruktivt och leda framåt? Varför blir en delrelationer så svåra och vad kan du göra för att skapa en positiv utveckling?
- Vad gör att dessa möten ibland blir så svåra?
- Att förstå och hantera känslor, såväl hos dig själv som hos andra
- Kroppsspråk, gester och ordval – fallgropar och framgångsfaktorer
- Den ömtåliga relationen – vad behöver du tänka påInformation och kommunikation i svåra lägen –telefon, meddelanden och samtal
- Viktigt att tänka på inför, under och efter planerade möten med vårdnadshavare
- Att arbeta tillsammans i riktigt svåra situationer.
Informationsblad: Föreläsning – Svåra samtal, förskola
Att hantera och förebygga utagerande beteenden och utbrott
För en del barn är vardagen i förskolan en utmaning. Konflikter och frustration kan uppstå i såväl rutinsituationer som samvaro och lek. Ibland är det lätt att se vad det är som upprör och när, men ibland upplevs det omöjligt. För vissa barn stiger ilskan till en nivå där barnet förlorar kontrollen över sig själv. Det är då vi ser barn som exempelvis förstör, slåss, kastar saker eller rymmer. Hur bör du göra för att hantera dessa situationer, men framförallt att förebygga så att de inte uppstår igen?
- Frustration, ilska och självstyrning – hur hör de ihop? Att förstå uppkomsten av utmanande situationer
- Affektsmitta – om affekter och behovet av att bevara sitt lugn
- Vad innebär ett lågaffektivt bemötande i heta situationer?
- Att hantera utbrott och utagerande beteenden – vad du gör i varje steg
- Relation, omvårdnad och de minsta barnen – vad behöver du tänka på?
- En modell för att utvärdera kaotiska händelser med fokus på att de inte ska återkomma presenteras
Hjärna i förskolan
Vägen till barns lärande och utveckling
I förskolan pratar vi om barnen, deras utveckling, lärande och välmående. Märkligt nog pratar vi inte om barnens hjärnor. Men det är ju hjärnan allt handlar om. Förskolepedagogens uppgift är att se till att hjärnan hos vart och ett av barnen utvecklas på bästa sätt. Det är ett oerhört viktigt uppdrag. Idag är det möjligt att lyfta på locket och förstå mer av vad som händer. I boken Hjärna i förskolan – vägen till barns lärande och utveckling följer vi Alice, hennes lillebror och kamraterna på förskolan i en mängd vardagliga situationer. Hur ska vi göra för att barn inte ska bli stressade? Vad är viktigt när det gäller anknytning och hur blir det för det barn som inte får vara med i leken? Varför blir vissa barn så arga och riktar det utåt? Vad händer när vi väcker barnen mitt i djupsömnen?
- Kan vi förstå något så komplext som hjärnan?
- Samspel och språklig utveckling – vad behöver du tänka på?
- Vad har känslor för funktion i vardagliga situationer?
- Vad innebär undervisning i förskolan – viktiga förutsättningar för barns lärande och utveckling?
David har också skapat följande två processutbildningar – 5 HALVDAGAR
En förskola för var och en – processutbildning
För en del barn innebär förskolans vardag stora utmaningar. Många av de situationer pedagoger upplever svåra att hantera är kopplade till att utvecklingen av förmågor och färdigheter sker i så olika takt för olika barn. Vardagliga situationer såsom samling och måltider, lek och skapande, övergångar och val kan leda till att barnet upplever misslyckande. I dessa stunder är det inte ovanligt med handlingar som ställer till det för såväl barnet självt, kamraterna som personalen. Men vad är det som leder till problemskapande beteenden? Hur tar du kommandot i kritiska situationer? Hur kan du öka de positiva stunderna? Och hur får vi alla barn att utvecklas på ett bra sätt, lära sig och samtidigt må bra?
Mål med utbildningen
- Att ge pedagogisk personal ökade kunskaper och verksamma strategier för att förebygga misslyckanden och hantera svåra situationer för barn som återkommande krockar med förskolans vardag.
- Att erbjuda en möjlighet att diskutera erfarenheter med kollegor och lära av varandra, pröva förhållningssätt och strategier och använda en modell för att göra detta arbete systematiskt.
- Att inspirera till vidare läsning och kompetensutveckling genom tips på litteratur, artiklar, poddar och relevanta länkar.
Här finns ett informationsblad om En förskola för var och en
Utmaningar och möjligheter i förskolan Om lek, kommunikation och konfliktlösning
Barn lär sig och utvecklas genom lek och samspel med andra. Nyfikenheten på världen och hur den är funtad finns där från början. Så även vår förmåga till samspel. För en del barn blir dock många situationer i förskolan övermäktig. Det leder till ständiga misslyckanden. Då ser vi ofta starka reaktioner och handlingar som ställer till det för såväl barnet som för andra. Hur kan vi hantera och förebygga problemskapande beteenden? Hur kan vi få alla barn i gruppen att utnyttja hela sin repertoar av förmågor? Och hur kan vi skapa en trygg tillvaro som gynnar lek, lärande och utveckling.
Mål med utbildningen
- Att ge pedagogisk personal ökade kunskaper och verksamma strategier för att förebygga misslyckanden och hantera svåra situationer för barn som återkommande krockar med förskolans vardag.
- Att erbjuda en möjlighet att diskutera erfarenheter med kollegor och lära av varandra, pröva förhållningssätt och strategier på ett systematiskt sätt.
- Att inspirera till vidare läsning och kompetensutveckling genom tips på litteratur, artiklar, poddar och relevanta länkar.
Här finns ett informationsblad om Utmaningar och möjligheter i förskolan