Webbutbildning för skolans personal

Av David Edfelt, leg psykolog

På den här sidan kan du se hur webbutbildningen En skola för var och en är uppbyggd.

Modulerna introduktion, litteraturlista, poddar och länkar är öppna och klickbara för alla, men för att få tillgång till hela utbildningen och allt material behöver du köpa en licens.

Vid intresse, en önskan om mer information eller ett förutsättningslöst möte kontakta David här.

 

 

 

 

Dolt fält
Introduktion

Välkommen till utbildningen En skola för var och en.

Här finns en text samt en kort film om hur webutbildningen är upplagd och hur ni kan genomföra den på skolan och i arbetslaget.

Ta gärna del av film och text innan ni börjar.

Lycka till med utbildningen!

Material

Introduktion – En skola för var och en (öppnas i ny flik)

Introduktionsfilm

YouTube video

Filmens längd: 3 minuter

Copyright© David Edfelt. Denna länk får ej spridas till andra.

Litteratur

Här finns den litteraturlista som hör till utbildningen:

Litteraturlista En skola för var och en (öppnas i ny flik)

Specifika avsnitt att läsa (eller lyssna till, om möjligt) anges nedan under respektive moment.

Kika gärna också på Tipsbanken där det finns 600 tips från lärare och skolpersonal

Baskurs

Denna baskurs består av två delar som gärna genomförs först, innan påbyggnads- och fördjupningsmodulerna. I baskursen presenteras en grundläggande förståelse för varför utmanande situationer uppstår, hur vi kan tänka kring det som sker, vad stress gör med oss, hur vi förhåller oss till situationer beroende på hur vi tänker om det som sker samt en del annat.

Titta på filmerna. Reflektera gärna såväl på egen hand som tillsammans efteråt. Diskutera tankar i relation till innehållet. Utgå gärna ifrån diskussionsfrågorna nedan. Pröva också gärna strategier och förhållningssätt i vardagen och utvärdera insatserna tillsammans.

Till varje moment finns även sidhänvisningar till de böcker som utgör grundlitteraturen samt tips för ytterligare läsning för den som önskar fördjupa sig mer.

Om det står ett (L) efter en bok innebär det att den finns inläst på Legimus, som är till för dig som behöver lyssna på böcker. Se mer information om Legimus i litteraturlistan nedan.

Avsnitt 1 - Självstyrning och problemskapande beteenden

Filmens längd: 36 minuter

Copyright© David Edfelt. Denna länk får ej spridas till andra.

 

Åhörarkopia

1. Självstyrning och problemskapande beteenden

Diskussionsfrågor, övningsuppgifter och tips för vidare läsning

1. Självstyrning och problemskapande beteenden

Kika gärna också i Tipsbanken där det finns 600 tips från lärare och skolpersonal

Avsnitt 2 - Variation, funktionsnedsättning och skolvardag

Filmens längd: 34 minuter

Copyright© David Edfelt. Denna länk får ej spridas till andra.

 

Åhörarkopia

2. Variation, funktionsnedsättning och skolvardag

Diskussionsfrågor, övningsuppgifter och tips för vidare läsning

2. Variation, funktionsnedsättning och skolvardag

Kika gärna också i Tipsbanken där det finns 600 tips från lärare och skolpersonal

Påbyggnadsmoduler

Dessa fem moduler är fristående och ni väljer själva vilka ni gör och i vilken ordning.

Titta på filmerna. Reflektera gärna på egen hand efteråt och diskutera tillsammans med kollegor. Pröva också strategier och förhållningssätt i vardagen och utvärdera insatserna tillsammans.

Med fokus på det positiva

Filmens längd: 19 minuter

Copyright© David Edfelt. Denna länk får ej spridas till andra.

 

Åhörarkopia

Med fokus på det positiva

Diskussionsfrågor, övningsuppgifter och tips för vidare läsning

Med fokus på det positiva

Kika gärna också i Tipsbanken där det finns 600 tips från lärare och skolpersonal

Tillgänglig lärmiljö

Filmens längd: 14 minuter

Copyright© David Edfelt. Denna länk får ej spridas till andra.

 

Åhörarkopia

Tillgänglig lärmiljö

Diskussionsfrågor, övningsuppgifter och tips för vidare läsning

Tillgänglig lärmiljö

Kika gärna också i Tipsbanken där det finns 600 tips från lärare och skolpersonal

Tydliggörande pedagogik

Filmens längd: 37 minuter

Copyright© David Edfelt. Denna länk får ej spridas till andra.

 

Åhörarkopia

Tydliggörande pedagogik

Diskussionsfrågor, övningsuppgifter och tips för vidare läsning

Tydliggörande pedagogik

Kika gärna också i Tipsbanken där det finns 600 tips från lärare och skolpersonal

Att hantera utagerande beteende

Filmens längd: 30 minuter

Copyright© David Edfelt. Denna länk får ej spridas till andra.

 

Åhörarkopia

Att hantera utagerande beteende

Diskussionsfrågor, övningsuppgifter och tips för vidare läsning

Att hantera utagerande beteende

Material

Utvärderingsfrågor för skolan vid affektutbrott

Kika gärna också i Tipsbanken där det finns 600 tips från lärare och skolpersonal

Systematiskt arbetssätt

Filmens längd: 15 minuter

Copyright© David Edfelt. Denna länk får ej spridas till andra.

 

Åhörarkopia

Systematiskt arbetssätt

Diskussionsfrågor, övningsuppgifter och tips för vidare läsning

Systematiskt arbetssätt

Kika gärna också i Tipsbanken där det finns 600 tips från lärare och skolpersonal

Fördjupningsmodul

Denna fördjupningsdel om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och andra funktionsnedsättningar innehåller först en allmän del och därefter tre fördjupningsområden: adhd, autism och slutligen området begåvning, teoretiskt tänkande & intellektuell funktionsnedsättning. 

Titta på filmerna (4 stycken). Reflektera gärna på egen hand efteråt och diskutera tillsammans med kollegor.

Pröva också strategier och förhållningssätt i vardagen och utvärdera insatserna tillsammans. 10 olika strategier att använda finner ni i slutet av modulen.

NPF och andra funktionsnedsättningar

Filmens längd: 22 minuter

Copyright© David Edfelt. Denna länk får ej spridas till andra.

 

Åhörarkopia

NPF och andra funktionsnedsättningar

Diskussionsfrågor, övningsuppgifter och tips för vidare läsning

NPF och andra funktionsnedsättningar

Kika gärna också på Tipsbanken där det finns 600 tips från lärare och skolpersonal

ADHD

Filmens längd: 9 minuter

Copyright© David Edfelt. Denna länk får ej spridas till andra.

 

Åhörarkopia

ADHD

Diskussionsfrågor, övningsuppgifter och tips för vidare läsning

ADHD

Material

Här finns materialet Vad hjälper i skolan vid ADHD med en massa tips från lärare och annan personal

Kika gärna också på Tipsbanken där det finns 600 tips från lärare och skolpersonal

Autism

Filmens längd: 11 minuter

Copyright© David Edfelt. Denna länk får ej spridas till andra.

 

Åhörarkopia

Autism

Diskussionsfrågor, övningsuppgifter och tips för vidare läsning

Autism

Material

Här finns materialet Vad hjälper i skolan vid autism med en massa tips från lärare och annan personal

Kika gärna också på Tipsbanken där det finns 600 tips från lärare och skolpersonal

Begåvning, teoretiskt tänkande & intellektuell funktionsnedsättning

Filmens längd: 22 minuter

Copyright© David Edfelt. Denna länk får ej spridas till andra.

 

Åhörarkopia

Begåvning, teoretiskt tänkande och intellektuell funktionsnedsättning

Diskussionsfrågor, övningsuppgifter och tips för vidare läsning

Begåvning, teoretiskt tänkande och intellektuell funktionsnedsättning

Material

Här finns materialet Vad hjälper i skolan vid svårigheter med teoretiskt tänkande med en massa tips från lärare och annan personal

Kika gärna också på Tipsbanken där det finns 600 tips från lärare och skolpersonal

Övningsuppgifter vid NPF och andra funktionsnedsättningar

Övningsuppgifter vid NPF och andra funktionsnedsättningar

Avslutning

Att arbeta med elever som gång på gång upplever överkrav och återkommande misslyckas utmanar de vuxnas kunskaper, förhållningssätt och strategier.

Det vi talat om i denna utbildning tillhör bland det svåraste vi kan arbeta med i vårt samhälle – människor som inte går på räls och som ständigt krockar med tillvaron. Att på ett enkelt sätt hitta rätt låter sig inte göras. Därför behöver vi varandra.

Denna utbildning har förhoppningsvis gett lite kunskaper och strategier för att finna fler fungerande situationer för eleverna. Men än mer kanske den har möjliggjort för dig och dina kollegor att prata om de utmaningar ni står inför i er egen vardag i undervisningen, på raster och under fritidstid. Som leder till funderingar och ibland vånda vid planeringen eftersom ni vet att den kan raseras av att en elev hade behövt något mer, något annat.

Min förhoppning är att ni har hittat lite fler ingångar för att möta eleverna och att samarbeta med varandra. En förhoppning är också att ni fått möjlighet att arbeta mer systematiskt tillsammans på skolan och att det kan bli mer av en vana framöver.

Fortsätt gärna att pröva nya förhållningssätt och strategier. Kika på litteraturlistan – kanske är det ytterligare någon intressant bok att fördjupa sig i, eller någon länk, film eller podd som är intressant. Se nedan för fler tips.

Stötta varandra i arbetet och lycka till framöver.

Poddar

David och Bo pratar pedagogik (öppnas i ny flik)

Relatera mera (öppnas i ny flik)