Webbutbildning för skolans personal
Av David Edfelt, leg psykolog
På den här sidan kan du se hur webbutbildningen En skola för var och en är uppbyggd.
Modulerna introduktion, litteraturlista, poddar och länkar är öppna och klickbara för alla, men för att få tillgång till hela utbildningen och allt material behöver du köpa en licens.
Vid intresse, en önskan om mer information eller ett förutsättningslöst möte kontakta David här.
Dolt fält
Introduktion
Välkommen till utbildningen En skola för var och en.
Här finns en text samt en kort film om hur webutbildningen är upplagd och hur ni kan genomföra den på skolan och i arbetslaget.
Ta gärna del av film och text innan ni börjar.
Lycka till med utbildningen!
Material
Introduktion – En skola för var och en (öppnas i ny flik)
Introduktionsfilm

Filmens längd: 3 minuter
Copyright© David Edfelt. Denna länk får ej spridas till andra.
Litteratur
Här finns den litteraturlista som hör till utbildningen:
Litteraturlista En skola för var och en (öppnas i ny flik)
Specifika avsnitt att läsa (eller lyssna till, om möjligt) anges nedan under respektive moment.
Kika gärna också på Tipsbanken där det finns 600 tips från lärare och skolpersonal
Baskurs
Denna baskurs består av två delar som gärna genomförs först, innan påbyggnads- och fördjupningsmodulerna. I baskursen presenteras en grundläggande förståelse för varför utmanande situationer uppstår, hur vi kan tänka kring det som sker, vad stress gör med oss, hur vi förhåller oss till situationer beroende på hur vi tänker om det som sker samt en del annat.
Titta på filmerna. Reflektera gärna såväl på egen hand som tillsammans efteråt. Diskutera tankar i relation till innehållet. Utgå gärna ifrån diskussionsfrågorna nedan. Pröva också gärna strategier och förhållningssätt i vardagen och utvärdera insatserna tillsammans.
Till varje moment finns även sidhänvisningar till de böcker som utgör grundlitteraturen samt tips för ytterligare läsning för den som önskar fördjupa sig mer.
Om det står ett (L) efter en bok innebär det att den finns inläst på Legimus, som är till för dig som behöver lyssna på böcker. Se mer information om Legimus i litteraturlistan nedan.
Avsnitt 1 - Självstyrning och problemskapande beteenden
Filmens längd: 36 minuter
Copyright© David Edfelt. Denna länk får ej spridas till andra.
Åhörarkopia
1. Självstyrning och problemskapande beteenden
Diskussionsfrågor, övningsuppgifter och tips för vidare läsning
1. Självstyrning och problemskapande beteenden
Kika gärna också i Tipsbanken där det finns 600 tips från lärare och skolpersonal
Avsnitt 2 - Variation, funktionsnedsättning och skolvardag
Filmens längd: 34 minuter
Copyright© David Edfelt. Denna länk får ej spridas till andra.
Åhörarkopia
2. Variation, funktionsnedsättning och skolvardag
Diskussionsfrågor, övningsuppgifter och tips för vidare läsning
2. Variation, funktionsnedsättning och skolvardag
Kika gärna också i Tipsbanken där det finns 600 tips från lärare och skolpersonal
Påbyggnadsmoduler
Dessa fem moduler är fristående och ni väljer själva vilka ni gör och i vilken ordning.
Titta på filmerna. Reflektera gärna på egen hand efteråt och diskutera tillsammans med kollegor. Pröva också strategier och förhållningssätt i vardagen och utvärdera insatserna tillsammans.
Med fokus på det positiva
Filmens längd: 19 minuter
Copyright© David Edfelt. Denna länk får ej spridas till andra.
Åhörarkopia
Med fokus på det positiva
Diskussionsfrågor, övningsuppgifter och tips för vidare läsning
Med fokus på det positiva
Kika gärna också i Tipsbanken där det finns 600 tips från lärare och skolpersonal
Tillgänglig lärmiljö
Filmens längd: 14 minuter
Copyright© David Edfelt. Denna länk får ej spridas till andra.
Åhörarkopia
Tillgänglig lärmiljö
Diskussionsfrågor, övningsuppgifter och tips för vidare läsning
Tillgänglig lärmiljö
Kika gärna också i Tipsbanken där det finns 600 tips från lärare och skolpersonal
Tydliggörande pedagogik
Filmens längd: 37 minuter
Copyright© David Edfelt. Denna länk får ej spridas till andra.
Åhörarkopia
Tydliggörande pedagogik
Diskussionsfrågor, övningsuppgifter och tips för vidare läsning
Tydliggörande pedagogik
Kika gärna också i Tipsbanken där det finns 600 tips från lärare och skolpersonal
Att hantera utagerande beteende
Filmens längd: 30 minuter
Copyright© David Edfelt. Denna länk får ej spridas till andra.
Åhörarkopia
Att hantera utagerande beteende
Diskussionsfrågor, övningsuppgifter och tips för vidare läsning
Att hantera utagerande beteende
Material
Utvärderingsfrågor för skolan vid affektutbrott
Kika gärna också i Tipsbanken där det finns 600 tips från lärare och skolpersonal
Systematiskt arbetssätt
Filmens längd: 15 minuter
Copyright© David Edfelt. Denna länk får ej spridas till andra.
Åhörarkopia
Systematiskt arbetssätt
Diskussionsfrågor, övningsuppgifter och tips för vidare läsning
Systematiskt arbetssätt
Kika gärna också i Tipsbanken där det finns 600 tips från lärare och skolpersonal
Fördjupningsmodul
Denna fördjupningsdel om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och andra funktionsnedsättningar innehåller först en allmän del och därefter tre fördjupningsområden: adhd, autism och slutligen området begåvning, teoretiskt tänkande & intellektuell funktionsnedsättning.
Titta på filmerna (4 stycken). Reflektera gärna på egen hand efteråt och diskutera tillsammans med kollegor.
Pröva också strategier och förhållningssätt i vardagen och utvärdera insatserna tillsammans. 10 olika strategier att använda finner ni i slutet av modulen.
NPF och andra funktionsnedsättningar
Filmens längd: 22 minuter
Copyright© David Edfelt. Denna länk får ej spridas till andra.
Åhörarkopia
NPF och andra funktionsnedsättningar
Diskussionsfrågor, övningsuppgifter och tips för vidare läsning
NPF och andra funktionsnedsättningar
Kika gärna också på Tipsbanken där det finns 600 tips från lärare och skolpersonal
ADHD
Filmens längd: 9 minuter
Copyright© David Edfelt. Denna länk får ej spridas till andra.
Åhörarkopia
ADHD
Diskussionsfrågor, övningsuppgifter och tips för vidare läsning
ADHD
Material
Här finns materialet Vad hjälper i skolan vid ADHD med en massa tips från lärare och annan personal
Kika gärna också på Tipsbanken där det finns 600 tips från lärare och skolpersonal
Autism
Filmens längd: 11 minuter
Copyright© David Edfelt. Denna länk får ej spridas till andra.
Åhörarkopia
Autism
Diskussionsfrågor, övningsuppgifter och tips för vidare läsning
Autism
Material
Här finns materialet Vad hjälper i skolan vid autism med en massa tips från lärare och annan personal
Kika gärna också på Tipsbanken där det finns 600 tips från lärare och skolpersonal
Begåvning, teoretiskt tänkande & intellektuell funktionsnedsättning
Filmens längd: 22 minuter
Copyright© David Edfelt. Denna länk får ej spridas till andra.
Åhörarkopia
Begåvning, teoretiskt tänkande och intellektuell funktionsnedsättning
Diskussionsfrågor, övningsuppgifter och tips för vidare läsning
Begåvning, teoretiskt tänkande och intellektuell funktionsnedsättning
Material
Här finns materialet Vad hjälper i skolan vid svårigheter med teoretiskt tänkande med en massa tips från lärare och annan personal
Kika gärna också på Tipsbanken där det finns 600 tips från lärare och skolpersonal
Övningsuppgifter vid NPF och andra funktionsnedsättningar
Övningsuppgifter vid NPF och andra funktionsnedsättningar
Avslutning
Att arbeta med elever som gång på gång upplever överkrav och återkommande misslyckas utmanar de vuxnas kunskaper, förhållningssätt och strategier.
Det vi talat om i denna utbildning tillhör bland det svåraste vi kan arbeta med i vårt samhälle – människor som inte går på räls och som ständigt krockar med tillvaron. Att på ett enkelt sätt hitta rätt låter sig inte göras. Därför behöver vi varandra.
Denna utbildning har förhoppningsvis gett lite kunskaper och strategier för att finna fler fungerande situationer för eleverna. Men än mer kanske den har möjliggjort för dig och dina kollegor att prata om de utmaningar ni står inför i er egen vardag i undervisningen, på raster och under fritidstid. Som leder till funderingar och ibland vånda vid planeringen eftersom ni vet att den kan raseras av att en elev hade behövt något mer, något annat.
Min förhoppning är att ni har hittat lite fler ingångar för att möta eleverna och att samarbeta med varandra. En förhoppning är också att ni fått möjlighet att arbeta mer systematiskt tillsammans på skolan och att det kan bli mer av en vana framöver.
Fortsätt gärna att pröva nya förhållningssätt och strategier. Kika på litteraturlistan – kanske är det ytterligare någon intressant bok att fördjupa sig i, eller någon länk, film eller podd som är intressant. Se nedan för fler tips.
Stötta varandra i arbetet och lycka till framöver.
Litteraturlista
Här finns litteraturlistan för En skola för var och en (öppnas i ny flik)
Poddar
David och Bo pratar pedagogik (öppnas i ny flik)
Relatera mera (öppnas i ny flik)
Länkar
Länkarna öppnas i ny flik
Tipsbanken (skola och förskola)
Attention – riksförbund inom området NPF (Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar)
Filmer om NPF (Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar)
Kort om funktionsnedsättningar
Levla skola och fritidshem, Umeå kommun
Pedagogiskt perspektiv – artiklar
SPSM (Specialpedagogiska skolmyndigheten) – Stöd och råd
Studiepaket om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
Arbeta med språkstörning i förskola och skola