Webbutbildning för förskolans personal

Av David Edfelt, leg psykolog

På den här sidan kan du se hur webbutbildningen En förskola för var och en är uppbyggd.

Modulerna introduktion, litteraturlista, artiklar, poddar och länkar är öppna och klickbara för alla, men för att få tillgång till hela utbildningen och allt material behöver du köpa en licens.

Vid intresse, en önskan om mer information eller ett förutsättningslöst möte kontakta David här.

 

 

 

Dolt fält
Introduktion

Välkommen till utbildningen En förskola för var och en. Utbildningen består av åtta moduler med filmer, diskussionsfrågor, övningsuppgifter och litteraturhänvisningar. Den som vill kan också fördjupa sig ytterligare med texter om olika diagnoser i förskolan. Dessa texter är också inlästa för den som önskar lyssna till texterna. Filmerna kan också textas till svenska. På slutet finns länkar till artiklar, poddar och andras hemsidor.

På denna sajt finner du också tipsbanken med flera hundra tips från kollegor som samlats in under utbildningar genom åren.

För de som önskar skapa ett bibliotek med böcker på förskolan finns här en lista med tips: Litteraturlista (öppnas i ny flik)

Börja gärna processutbildningen med att kika på introduktionsfilmen som  är fyra minuter lång, samt ta del av text om hur utbildningen är upplagd och hur ni kan genomföra den i arbetslaget och på förskolan för att lyckas på bästa sätt.

Lycka till!

Introduktionsfilm:

YouTube video

Filmens längd: 4 minuter

Copyright© David Edfelt. Denna länk får ej spridas till andra.

 

Åhörarkopia

Introduktion – En förskola för var och en (öppnas i ny flik)

Kika gärna också i Tipsbanken där det finns över 300 tips från förskollärare och annan förskolepersonal

Baskurs

Baskursen består av två delar som gärna genomförs först, innan påbyggnads- och fördjupningsmodulerna. I baskursen presenteras en grundläggande förståelse för varför utmanande situationer uppstår, hur vi kan tänka kring det som sker, vad stress gör med oss, hur vi förhåller oss till situationer beroende på hur vi tänker om det som sker och en del annat.

Titta på filmerna. Reflektera gärna på egen hand efteråt och diskutera tillsammans med kollegor. Pröva också strategier och förhållningssätt i vardagen och utvärdera insatserna tillsammans.

Till varje moment finns även litteraturtips, ibland även med sidhänvisningar för dig som önskar fördjupa dig. Om det står ett (L) efter en bok innebär det att den finns inläst på Legimus, som är till för dig som behöver lyssna på böcker. Se mer information om Legimus vid litteraturlistan nedan.

Avsnitt 1 - Det växande barnet och förskolans vardag

Filmens längd: 24 minuter

Copyright© David Edfelt. Denna länk får ej spridas till andra.

 

Åhörarkopia

1. Det växande barnet & förskolans vardag

Diskussionsfrågor, övningsuppgifter och tips för vidare läsning

1. Det växande barnet och förskolans vardag

Kika gärna också i Tipsbanken där det finns över 300 tips från förskollärare och annan förskolepersonal

Avsnitt 2 - Variationen i barngruppen

Filmens längd: 33 minuter

Copyright© David Edfelt. Denna länk får ej spridas till andra.

 

Åhörarkopia

2. Variationen i barngruppen

Diskussionsfrågor, övningsuppgifter och tips för vidare läsning

2. Variationen i barngruppen

Kika gärna också i Tipsbanken där det finns över 300 tips från förskollärare och annan förskolepersonal

Påbyggnadsmoduler

De följande fem modulerna är fristående och ni väljer själva i vilken ordning ni genomför dem.

Titta på filmerna. Reflektera gärna på egen hand efteråt och diskutera tillsammans med kollegor. Pröva också strategier och förhållningssätt i vardagen och utvärdera insatserna tillsammans.

Med fokus på det positiva

Filmens längd: 17 minuter

Copyright© David Edfelt. Denna länk får ej spridas till andra.

 

Åhörarkopia

Med fokus på det positiva

Diskussionsfrågor, övningsuppgifter och tips för vidare läsning

Med fokus på det positiva

Kika gärna också i Tipsbanken där det finns över 300 tips från förskollärare och annan förskolepersonal

Anpassningar i den fysiska miljön

Filmens längd: 14 minuter

Copyright© David Edfelt. Denna länk får ej spridas till andra.

 

Åhörarkopia

Anpassningar i den fysiska miljön

Diskussionsfrågor, övningsuppgifter och tips för vidare läsning

Anpassningar i den fysiska miljön

Kika gärna också i Tipsbanken där det finns över 300 tips från förskollärare och annan förskolepersonal

Tydliggörande pedagogik

Filmens längd: 20 minuter

Copyright© David Edfelt. Denna länk får ej spridas till andra.

 

Åhörarkopia

Tydliggörande pedagogik

Diskussionsfrågor, övningsuppgifter och tips för vidare läsning

Tydliggörande pedagogik

Kika gärna också i Tipsbanken där det finns över 300 tips från förskollärare och annan förskolepersonal

Att hantera utagerande beteende

Filmens längd: 39 minuter

Copyright© David Edfelt. Denna länk får ej spridas till andra.

 

Åhörarkopia

Att hantera utagerande beteende

Diskussionsfrågor, övningsuppgifter och tips för vidare läsning

Att hantera utagerande beteende

Material

Förskolans utvärdering av kaotiska situationer

Kika gärna också i Tipsbanken där det finns över 300 tips från förskollärare och annan förskolepersonal

Systematiskt arbetssätt

Filmens längd: 24 minuter

Copyright© David Edfelt. Denna länk får ej spridas till andra.

 

Åhörarkopia

Att arbeta systematiskt tillsammans

Diskussionsfrågor, övningsuppgifter och tips för vidare läsning

Systematiskt arbetssätt

Kika gärna också i Tipsbanken där det finns över 300 tips från förskollärare och annan förskolepersonal

Fördjupningsmodul - Autism

Följande fördjupningsdel om autism är omfattande då den består av många strategier att arbeta med i vardagen. Reflektera gärna på egen hand först och diskutera sedan tillsammans med kollegor.

Titta på filmen. Reflektera gärna på egen hand efteråt och diskutera tillsammans med kollegor. Välj en eller kanske två strategier att pröva i vardagen. Bygg sedan på med nya insatser och förändringar allt eftersom.

Det är en stor variation mellan olika barn med autism. Här finns förslag som utgår ifrån kunskapsområdet. Den som arbetar med barn med autism behöver mycket kunskaper och det går inte att bli fullärd. Se förslagen till strategier och förhållningssätt som just förslag och lägg till egna.

Autism - ett annorlunda tänkande

Filmens längd: 34 minuter

Copyright© David Edfelt. Denna länk får ej spridas till andra.

 

Åhörarkopia

Fördjupning Autism – ett annorlunda tänkande

Diskussionsfrågor, övningsuppgifter och tips för vidare läsning

Autism – ett annorlunda tänkande

Kika gärna också i Tipsbanken där det finns över 300 tips från förskollärare och annan förskolepersonal

Avslutning

Filmens längd: 3 minuter

Copyright© David Edfelt. Denna länk får ej spridas till andra.

 

Nu är kursen avslutad men ert arbete fortsätter

Hoppas att ni nu fått med er en massa tankar om bemötande och förhållningssätt samt en hel del praktiska strategier för att skapa en bra vardag för de barn som gång på gång krockar med vardagen. Hoppas också att ni jobbat ihop er om hur ni tillsammans på avdelningen ska kunna stötta dessa barn så att de mår bra och utvecklas på mest optimala sätt utifrån sina egna och era förutsättningar.

Samtidigt tänker jag att detta bara är början på en process där ni ständigt jobbar med dessa frågor. Att finna raka vägar i en guppig terräng låter sig inte göras. Det gäller att vara observant och självreflekterande, pröva strategier och förhållningssätt, diskutera tillsammans och skaffa sig kunskaper samt att ta hjälp av andra när det behövs, t ex genom handledning/konsultation.

Du och dina kollegor är verktygen i förskolans vardag. Försök jobba vidare på ett systematiskt sätt och ta vara på varandra och de möjligheter som ges att pröva strategier och arbetssätt som är gynnsamma för barnens utveckling.

Önskar er lycka till framöver.

Några diagnoser i förskolan

Här finner du några kortfattade texter om diagnoser i förskolan. Det handlar om autism, adhd/add, språkstörning, selektiv mutism samt tics/Tourettes syndrom. Texterna är 2-5 sidor långa inklusive tips och för den som önskar är det även möjligt att lyssna till dem.

Autism

Ljudfilens längd: 17 minuter

Material

Autism

Tips för vidare läsning

        • Bühler, M. (2020). Flickor med autism och adhd – en guidebok för föräldrar och professionella (L)
        • Carlsson Kendall, G. (2020). Svårigheter med socialt samspel – kan det vara autism? Läs hela boken (s 4-78)
        • Edfelt, D. (2017). Hjärna i förskolan: vägen till barns lärande och utveckling. Läs i kap 9 (s 170-181). (L)
        • Edfelt, D., Jahn, C., Reuterswärd, M. & Sjölund, A. (2019) Tydliggörande pedagogik i förskolan. (L)
        • Gerland, G. & Aspeflo, U. (2015). Barn som väcker funderingar: se, förstå och hjälpa förskolebarn med en annorlunda utveckling. (L)

Adhd/add

Ljudfilens längd: 17 minuter

Material

Adhd & add

Tips för vidare läsning

        • Bühler, M. (2020). Flickor med autism och adhd – en guidebok för föräldrar och professionella (L)
        • Carlsson Kendall, G. (2020). Förskolepocket: Värt att veta om koncentrationssvårigheter Läs hela boken (s 4-77)
        • Edfelt, D. (2017). Hjärna i förskolan: vägen till barns lärande och utveckling. Läs i kap 9 (s 182-190). (L)
        • Edfelt, D., Jahn, C., Reuterswärd, M. & Sjölund, A. (2019) Tydliggörande pedagogik i förskolan. (L)

Tal- och språkstörning

Ljudfilens längd: 21 minuter

Material

Tal- & språkstörning

Tips för vidare läsning

        • Bruce, B, Sventelius, E., Ivarsson, U. & Svensson, AK. (2016). Språklig sårbarhet i förskola och skola : barnet, språket och pedagogiken. (L)
        • Edfelt, D. (2017). Hjärna i förskolan: vägen till barns lärande och utveckling. Läs i kap 9 (s 191-197). (L)
        • Hallin, A. E. & Reuterskiöld, C. (2021). Värt att veta om språkstörning. Läs hela boken (s 4-81). (L)

Selektiv mutism

Ljudfilens längd: 13 minuter

Material

Selektiv mutism

Tips för vidare läsning

        • Engström, C. & Ernholdt, T. ( 2019). Pratlust och talängslan. (L)
        • Syrén, J. & Zettergren, E. (2021). Selektiv mutism – en handbok för familjer och anhöriga. (L)

Tics/Tourettes syndrom

Ljudfilens längd: 6 minuter

Material

Tics & Tourettes syndrom

Tips för vidare läsning

        • Kutscher, ML., Attwood, T. & Wolff, RR. (2016). Barn med överlappande diagnoser : adhd, inlärningssvårigheter, Autism, Aspergers, Tourette, ångest mfl. Kap 9 (s 209-218) (L)
Litteraturlista

Litteraturlista PDF (öppnas i ny flik)

För dig som behöver lyssna på böcker finns Legimus. De böcker i litteraturlistan nedan som finns i Legimus är markerade med ett (L).

Legimus är ett digitalt bibliotek. På Legimus.se eller i Legimus-appen kan du som talbokslåntagare ladda ner och läsa eller lyssna på talböcker. För att ladda ner talböcker behöver du registrera dig som användare hos Legimus. På våra bibliotek registrerar du dig.

Ladda ner från Legimus:  https://www.legimus.se/ (öppnas i ny flik)

Till pedagogisk personal i förskolan

        • Bruce, B, Sventelius, E., Ivarsson, U. & Svensson, AK. (2016). Språklig sårbarhet i förskola och skola : barnet, språket och pedagogiken. (L)
        • Bühler, M. (2020). Flickor med autism och adhd – en guidebok för föräldrar och professionella (L)
        • Carlsson Kendall, G. (2020). Förskolepocket: Värt att veta om koncentrationssvårigheter
        • Carlsson Kendall, G. (2020). Förskolepocket Värt att veta om försenad utveckling.
        • Carlsson Kendall, G. (2020). Svårigheter med socialt samspel: kan det vara
        • autism?
        • Conn, C. (2018) Lek och vänskap: inkluderande pedagogik för barn med autism. (L)
        • Dillner, M. & Löfgren,A. (2013). Rätt att leka: hur barn med autism kan erövra leken hemma, i förskolan och i skolan (L)
        • Drugli, M-B., Lekhal, R. (2020). Att rusta barn för livet. (L)
        • Edfelt, D. (2017). Hjärna i förskolan: vägen till barns lärande och utveckling. (L)
        • Edfelt, D. (2019). Utmaningar i förskolan. Att förebygga problemskapande
        • beteenden. (L)
        • Edfelt, D., Sjölund, A., Jahn, C. & Reuterswärd, M. (2019). Tydliggörande pedagogik i förskolan. (L)
        • Engström, C. & Ernholdt, T. ( 2019). Pratlust och talängslan. (L)
        • Forster, M. (2009). Fem gånger mer kärlek : forskning och praktiska råd för ett fungerande familjeliv : en bok till föräldrar med barn mellan 2 och 12 år. (L)
        • Forster, M. (2013). Jag törs inte men gör det ändå: om barns välmående och självkänsla. (L)
        • Gerland, G. & Aspeflo, U. (2015). Barn som väcker funderingar: se, förstå och hjälpa förskolebarn med en annorlunda utveckling. (L)
        • Greene, R,W. & Ablon, J.S. (2006, svensk upplaga 2020). Att möta explosiva barn. (L, tidigare utgåva)
        • Hallin, AE. & Reuterskiöld, C. (2021). Förskolepocket: Värt att veta om språkstörning. (L)
        • Hejlskov, Elvén, B. & Edfelt, D. (2017). Beteendeproblem i förskolan: om lågaffektivt bemötande (L)
        • Klintwall, L. & Olofsgård Jegéus, M. red. (2020). Leka, prata, äta- övningar för barn med särskilda behov
        • Kutscher, ML., Attwood, T. & Wolff, RR. (2016). Barn med överlappande diagnoser : adhd, inlärningssvårigheter, Autism, Aspergers, Tourette, ångest mfl. (L)
        • Sjölund, A. & Henrikson, L.W. (2015). Förskolekompassen. (L)
        • Syrén, J. & Zettergren, E. (2021). Selektiv mutism – en handbok för familjer och anhöriga. (L)
      •  

Till föräldrar

        • Bühler, M. (2020). Flickor med autism och adhd – en guidebok för föräldrar och professionella (L)
        • Edfelt, D., Sjölund, A., Jahn, C. & Reuterswärd, M. (2021). Få familjen att funka. Tydliggörande pedagogik i vardagen. (L)
        • Forster, M. (2009). Fem gånger mer kärlek : forskning och praktiska råd för ett fungerande familjeliv : en bok till föräldrar med barn mellan 2 och 12 år. (L)
        • Forster, M. (2013). Jag törs inte men gör det ändå: om barns välmående och självkänsla. (L)
        • Hejlskov, Elvén, B. & Wiman, T. (2015). Barn som bråkar : Att hantera känslostarka barn i vardagen (L)
        • Sjölund, A. & Henrikson, L.W. (2015). Vardagskompassen. (L)
        • Syrén, J. & Zettergren, E. (2021). Selektiv mutism – en handbok för familjer och anhöriga. (L)
Artiklar

Edfelt. D. Flera artiklar från Förskoletidningen

Artiklar i förskoletidningen (öppnas i ny flik)

Öhman,M. Barns psykiska hälsa och välbefinnande. Om förskolans och pedagogernas roll.

Barns psykiska hälsa | Gothia Kompetens (öppnas i ny flik)

Poddar

David och Bo pratar pedagogik (öppnas i ny flik)

Relatera mera (öppnas i ny flik)